Eisenerzer Reichenstein po chodníku Gréty Klingerovej

Napriek intenzívnemu gúgleniu sa mi nepodarilo zistiť, kto bola (alebo je?) Gréta Klingerová. Ale túra je to pekná, hoci skôr náročná hrebeňovka ako ferrata.

Je pekné sobotňajšie predpoludnie na konci augusta 2013. Po trojhodinovej rannej ceste z Bratislavy do oblasti Eisenerzu parkujeme medzi robotníckymi bytovkami a starým železničným depom vo Vordernbergu, neďaleko múzea traktorov. Plán je vyšliapať po Grete Klinger Steig (oficiálne ferrata náročnosti B/C) na chatu Reichensteinhütte. Nocľah máme zarezervovaný. Na druhý deň absolvujeme len krátky zostup do lyžiarskeho strediska Präbichl. Autobusom alebo stopom sa vrátim dole dolinou po auto, a ak sa podarí, skúsim si ešte v ten deň vyliezť neďalekého Franza Josepha. Potom už len domov.

Na začiatku túry stúpame cez vykosené lúky za domami, až kým nanatrafíme na poľnú cestu pokračujúcu ďalej do lesa. Bez trochy neistoty, či ideme správne, by to nebolo ono. Napokon nachádzame turistickú značku a jednoznačný orientačný bod v podobe križovatky chodníkov Barbarakreuz. Od kríža sa už nedá zablúdiť – stačí ísť stále rovno hore po hrebeni.

Trasa: Dĺžka 13,33 km, celkový čas 7:07 h, vystúpaných 1663 m. GPX na stiahnutie

Prvé zaistené úseky na nás čakajú nad pásmom lesa. No je to len A/B obtiažnosť, sedačky a feraťáky sa zatiaľ neoplatí vyťahovať z batohov. Ich čas prichádza až pred prvou výraznejšou skalnou vyhliadkou Fahnenköpfl (1648 m), kde je krátky vertikálny výšvih oznámkovaný B-čkom. Potom zase chodecký úsek a prichádza prvá lezecká vložka obtiažnosti B/C. No skúsený ferratista sa istiť ani tu musieť nebude.

Ďalšie krátke B/C na Vordernberger Meuer (1776 m) prichádza po dlhom nezaistenom úseku. Všetky tri miesta , ktoré by začiatočník mal radšej absolvovať zaistený, sa dajú obísť traverzami zľava. Zvyšok trasy je už čistý hrebeňový choďák, až tesne pod chatou je v skale natiahnutých zopár reťazí. Do cieľa prichádzame s pohodlnou časou rezervou pred zotmením. Po večeri a obligátnom vajsbíre ešte vybiehame na vrchol užiť si západ slnka.

Ako som už naznačil, skúsený ferratista, lezec či VHT-čkar možno na celom Grete Klinger Steigu nepocíti potrebu istiť sa. Ale aj jeho budú ku koncu túry poriadne bolieť nohy. Ani nás to neminulo, no užili sme si krásne výhľady na Hochschwab, do železnorudnej doliny Eisenerzu, v diaľke sa ukazoval Dachstein.

Chata Reichensteinhütte (2136 m) stojí tesne pod vrcholom Reichensteinu (2165 m) a bolo nám v nej fajn, hoci nočná teplota v matrazen lageri mala ďaleko od komfortných hodnôt. Ranný zostup do Präbichlu nám trval necelé dve hodinky. Ostalo dosť času pokúsiť sa podľa plánu o Franza Josepha, ale namiesto zdolania športovej ferraty z toho nakoniec bola ďalšia túra s krátkou lezeckou vložkou v jaskyni Rosslochhöhlen.

Ďalšie ferraty v blízkom okolí: