Roháče na lyžiach: Takýto záver sezóny môže byť

Ku koncu skialpovej sezóny sme zažili modroplechový víkend v Roháčoch. Nájsť dobrý sneh na lyžovanie už bola veda, ale sťažnosti nebolo počuť ani v našej partii, ani medzi stovkami ostatných skituristov.

Prvý deň je zrána ešte mrazivo. Na prístupovej zjazdovke by sa dali využiť ľadové korčule a kto nemá dobré pásy (že Dušan), vyššie v kosodrevine sa trápi. Na Salatín ideme cez sedlo Parichvost, ktorého svah je už na kašu od slnka.

Zo sedla smerom vyššie je zase tvrdo, vychádzam to na haršajzniach, ostatní napešo. Po krátkom prechode salatínskeho hrebeňa, z ktorého si vychutnávame výhľady na Oravu, Liptov, oboje Fatry aj Tatry, lyžujeme centrálny žľab zo sedla medzi dvomi vrcholmi Salatína.

Žľaby vedúce priamo zo severozápadného vrcholu sú plné vypadaných lavín, zopár borcov ich lyžuje, ale nás to neláka. Ani v centrálnom si veľmi neužívame, bránia tomu primrznuté hrudy. Z doliny sa vraciame pod sedlo Parichvost a šliapeme do úplne zmäknutého sedielka medzi Brestovou a Predným Salatínom. V masíve Brestovej vyzerá nádejne jeden krátky žľabík, no nakoniec lyžujeme dole priamo zo sedla. Veď aj zajtra je deň.

Trasa: dĺžka 11,85 km, vystúpaných 1285 m, celkový čas 7 h. GPX na stiahnutie nájdeš na Mapy.cz.

Druhý deň sa začína jemne zatiahnutou oblohou. Prišlo celkom vhod, zásoby opaľovacieho krému po včerajšku dochádzajú. Ale je citeľne teplejšie. Čo bolo včera primrznuté, to je dnes v rovnakom čase už zmäknuté.

Večerné úvahy o výšľape na Zadnú Látanú alebo do Smutnej doliny ostali úvahami – znamenalo by to dlhé kilometre vláčenia lyží na chrbtoch. Začíname dôverne známym okrajom zjazdovky Spálená a znova smerujeme do sedla Parichvost. Nejdeme však až na Salatín.

Na začiatku jeho širokého západného chrbta zhadzujeme mačky (nasadzovali sme ich zbytočne, dnes by sa to v pohode dalo na pásoch), obúvame lyže a vychutnávame si perfektný zjazd do záveru Bobroveckej doliny. Sneh na hladkom svahu je akurátne zmäknutý, no stále rýchly.

Dole v doline už kaša, pri strate pozornosti hrozí prudké zabrzdenie trením a papuľnáč. Lepíme pásy a vysneženým zárezom stúpame na Brestovú. Hore na hrebeni musia ísť lyže na batohy a bojujeme s prudkým nárazovým vetrom.

Z Brestovej si na zjazd vyberáme včera vyhliadnutý žľab. Zaváhali sme, dnes je už príliš mäkký a v dolnej časti treba dávať pozor na kamene vypadnuté zo suťoviska pod hrebeňom. Na dosiahnutie želanej dávky adrenalínu to však stačí.

Na lyžiach  luxusne skoro až k autu – už chápem, prečo je táto lokalita na jar taká populárna.

Trasa: dĺžka 11,24 km, vystúpaných 1148 m, celkový čas 6 h. Výškový profil a GPX na stiahnutie nájdeš na Mapy.cz.