Slovenské skalky: Agpaoa – Kamenné

Malá lezecká oblasť na záhorskej strane Malých Karpát.
Malá lezecká oblasť Agpaoa – Kamenné sa nachádza na záhorskej strane Malých Karpát. Prístup je cez Plavecké Podhradie. Prejdeš cez dedinu, samozrejme okolo kostola, krčmy a obchodu. Na nenápadnom ypsylone skoro na konci dediny sa vyberieš doprava.

Mladá oblasť na záhorskej strane Malých Karpát. Prístup je cez Plavecké Podhradie. Prejdeš cez dedinu, samozrejme okolo kostola, krčmy a obchodu. Na nenápadnom ypsylone skoro na konci dediny sa vyberieš doprava.

Oficiálne parkovisko je v parku za kaplnkou (GPS 48.480025, 17.270485), nie za kostolom. Parkovanie je rovnaké ako pre oblasť Alternatívna stena. Od auta pokračuješ hore na koniec dediny po žltej značke. Za vodným zdrojom 90-stupňová odbočka doľava na lesnú zvážnicu. Po 10 minútach prídeš k ďalšiemu vodnému zdroju, kde odbočíš doprava na lesnú cestu. Po asi 150 metroch pri kamennom mužíkovi odboč doľava na strmú cestičku, ktorá ťa dovedie až pod sektor ZOO GPS 48.477242, 17.282321).

Asi tretina sektoru ZOO je ukrytá pod stromami. Na zvyšok pečie, keď pečie.

Oblasť tvoria tri sektory rozhodené po oboch stranách dolinky. Naľavo v smere príchodu sú sektory Agpaoa a ZOO, napravo sektor Fort. Odistené cesty sú len v sektore ZOO. Nejaké projekty sú aj v sektore Agpaoa. Tlačený sprievodca Skaly na Slovensku I – Záhorie z roku 2016 uvádza 25 ciest od 5 do 8+ UIAA. Priestor na nové cesty určite ešte je.

01 Jonaš v ceste Truhlík 5
Jonáš v ceste Truhlík 5+ (viac fotiek v galérii)

Len zopár ciest je ľahších, skôr si tu zalezú lezci na úrovni 7 až 8 UIAA. Cesty su prevažne kolmé, mierne položené, časť sektoru končí v previse. Problémy sú skôr bouldrového charakteru. Pobavia ťa už nástupy do ciest, vzrastom menší lezci budú mať problémy.

V blízkom okolí Plaveckého Podhradia sú ďalšie dve lezecké oblasti – Alternatívna stena (Červenica) a Blázon pod Plaveckým hradom.

Odporúčané cesty v strednej obťažnosti

• Jaskynný sokolík (7): tažší začiatok, krásne lezenie po bruškách
  • Srnčia (7- ): pre menších problém hneď na nástupe
  • Truhlík (5+): na konci cesty v previse je veľký chyt, len ho musiš nájsť
  • Jožkov Pilier (7+/8-): zapeklitý začiatok, oddychový stred a v previse načahovák na slabú ľavú ruku, dobre sa tam padá

Moje hodnotenie oblasti

• Množstvo a rozmanitosť ciest: 3 body z 5
  • Kvalita skaly: 4 body z 5
  • Istenie: 5 bodov z 5
  • Deti: 3 body z 5 (kočík nie), nad skalami pokračuje les, je tam veľa voľných skál
  • Prístup od parkoviska: 4 bodov z 5 (15 až 20 minút mierne do kopca, po lesnej cestičke)
  • Dostupnosť autom a parkovanie: 4 body z 5 (dostatočný priestor na parkovanie aj pre viac áut)
  • Prístup bez auta: 3 body z 5 (autobus do Plaveckého Pohradia)

Praktické tipy

• Orientácia: sektor ZOO je otočený na severozápad
  • Slnko: asi tretina sektoru ZOO je ukrytá pod stromami, na zvyšok pečie, keď pečie
  • Materiál skaly: vápenec
  • Výška ciest: od 10 do 15 m
  • Voda: pitnú treba zobrať so sebou; na turistickej mape je zakreslený prameň, ja som ho nenašiel