Baden pri Viedni je rodinný poklad priamo pod nosom

Tip na víkend len 100 kilometrov od Bratislavy: cyklovýlety, turistika, plážové art deco kúpalisko a kempovanie vo viniciach mestečka Baden bei Wien.

Najlepšie akcie sú spontánne akcie! S týmto heslom sa v jedno piatkové ráno vyberieme na nezabudnuteľný výlet do malebnej oblasti Baden bei Wien, spojenej so zastávkou v hlavnom meste Rakúska, Viedni. Pre rodiny s deťmi je táto kombinácia ideálnym spôsobom, ako preskúmať krásy rakúskeho vidieka a zároveň zažiť bohatú kultúru veľkomesta. Na cestu sa vydávame autom s manželkou a tromi deťmi. Na streche auta si vezieme náš hotel – strešný stan, ktorý nám výber destinácie na poslednú chvíľu výrazne uľahčil.

Trasa: Bratislava – Viedeň – Baden bei Wien – Viedeň – Bratislava

Vylet do Badenu pri Viedni (01)
So stanom na streche (viac fotiek v galérii)

Deň prvý: Na bicykli po Viedni

V obedných hodinách prichádzame do Viedne a hľadáme parkovanie. To je vo Viedni zväčša platené, po chvíli sa nám podarí zaparkovať pri ramene starého Dunaja – Alte Donau. Cena parkovného je prívetivá, platíme 5 EUR za 24 hodín.

Viedeň je mestom vhodným pre cyklistov, jej cyklo infraštruktúra patrí k najvybudovanejším v Európe a Alte Donau je ideálnym štartom pre prehliadku mesta na bicykli. Volíme okružnú trasu dlhú približne 16 km, čo je bez zastávok niečo vyše hodiny bikovania, a to konkrétne: Alte Donau – Donauinsel – Reichsbrücke – Kostol Franziskus von Assisi – Praterstern – Stadtpark – Stephansdom – Hofburg – Rathaus – Salztorbrücke – Donaukanal – Praterstern – Reichsbrücke – Donauinsel – Alte Donau (trasa).

Vylet do Badenu pri Viedni (02)
Na jednu z veží Stephansdomu sme aj vyliezli (viac fotiek v galérii)

Vo Viedni je veľmi veľa zaujímavých miest, ale deťom chceme ukázať taký „stručný“ základ. Počas našej návštevy sa v centre mesta zrovna koná bicyklová jazda mestom, tak sa na chvíľu stávame bicyklujúcimi Viedenčanmi a zapadáme do dobrou náladou pulzujúceho davu. Káva, skvelá zmrzlina, výborný kebab či poctivý výšľap po 343 kamenných špirálovitých schodoch na južnú vežu Stephansdomu sú len jedny z črepín dokonalej viedenskej mozaiky.

Príchod do cieľa – Baden bei Wien

Piatok večer sa plní zážitkov presúvame do mestečka Baden bei Wien, konkrétne na parkovisko Pfaffstätten. Parkovisko patrí k miestnej Heuriger, čo je miesto, kde lokálni vinári predávajú mladé vína a produkty z miestnych vinohradov tzv. „z dvora“. Podobných lokalít je v tejto oblasti mnoho, ale špecifikom tohto miesta sú jeho sympatickí majitelia – bratia dvojičky, ako aj celá ich priateľská rodina, ktorá sa o vinice stará spolu s nimi. K Heuriger patrí aj toaleta s umývadlom, ktoré sú otvorené nonstop a viete ich bez problémov kedykoľvek využiť.

Vylet do Badenu pri Viedni (03)
Večerný príchod do heuriger (viac fotiek v galérii)

Parkovisko je súkromné, je zadarmo a kemperi sú tu viac než vítaní. Ráno sem chodia parkovať najmä cyklisti, ktorí odtiaľto vyrážajú do rôznych smerov po dobre vybudovaných nenáročných cyklotrasách, zväčša cez vinice. My prichádzame za tmy a vďaka strešnému stanu na aute máme posteľ pripravenú za 20 sekúnd. Dvaja spíme v aute a traja v stane.

Tento štýl cestovania nie je pre každého, ale pre nás je cestovanie so strešným stanom sloboda, pohoda, zážitky, trable, šťastné konce, úžasné spomienky a hlavne čas strávený naplno spolu. Preto bol strešný stan pre nás najlepšou voľbou a máme ho v lete stále na aute. Keď sa nám letná kúpačka spontánne zmení na tropickú noc pri vode, nikto z rodiny nie je prekvapený.

Bol by hriech lokalitu nevyužiť na ochutnávku, a tak s manželkou objednávame 2 deci miestneho vína. Bolo také dobré, že musíme objednať ďalšie dve ;) Po druhom pohári sme sa rozhodli, že požiadame o občianstvo – aspoň pre naše chuťové poháriky. Bratia dvojičky nám ho s potešením udelili.

Vylet do Badenu pri Viedni (05)
Spálňa na streche (viac fotiek v galérii)

Deň druhý: Turistika cez vinice, návšteva historického kúpaliska

V sobotu ráno sa vydávame na ľahkú turistiku cez vinice na vrch Pfaffstätten Kogel s krásnou vyhliadkovou vežou a horskou chatou Prokesch-Hütte, kde sa dá i občerstviť. Trasa je nenáročná, má približne 2,5 kilometra s prekonaním 310 výškových metrov. Prejsť nám ju s deťmi trvá 1 a štvrť hodiny (trasa tam). Pre cestu späť volíme inú trasu, ktorá nám zaberie približne 40 minút (trasa späť).

Vylet do Badenu pri Viedni (06)
Bicyklovanie vo viniciach (viac fotiek v galérii)

Poobede mierime na kúpalisko Thermalstrandbad, kde sa dostaneme jednoducho na bicykli cez centrum Badenu za 15 minút (trasa).

Thermalstrandbad Baden je historické kúpalisko v meste Baden bei Wien, ktoré bolo postavené v štýle art deco. Tento komplex bol otvorený v roku 1926 a je známy svojou jedinečnou architektúrou a rozsiahlymi zelenými plochami. Ponúka nielen príležitosť na plávanie v termálnych bazénoch, ale aj relax na najväčšej piesočnatej pláži v Rakúsku. Je ideálnym miestom na relax a rekreáciu vďaka svojim rozsiahlym wellness a športovým zariadeniam, vrátane plážového volejbalu, futbalu a špeciálnych zón pre deti.

Atrakcie kúpaliska: Medzi hlavné atrakcie patria dva 50-metrové plavecké bazény, viaceré detské bazény, masážne trysky, prúdový kanál, gejzíry a veľká vodná šmýkačka. Návštevníci môžu tiež využívať rôzne športové a rekreačné aktivity v rozľahlom parku okolo bazénov.

Cena vstupného: Vstupné na deň pre dospelých sa pohybuje okolo 11,50 eura, zatiaľ čo deti a mládež majú zvýhodnené ceny​. Ceny vstupného v kombinácii s tým, čo kúpalisko ponúka, môžeme hovoriť o lacnom kraji.

Vylet do Badenu pri Viedni (07)
Kúpalisko v Badene (viac fotiek v galérii)

V areáli kúpaliska je aj výborná talianska pizzeria Pizzeria Baden Pizza & Pasta Taverne. Pizza štandardnej veľkosti stojí okolo 10 až 15 EUR. Cestou späť sa zastavíme v meste na zmrzlinu a zakempujeme opäť v Pfaffstätten u bratov dvojičiek. Bol horúci letný večer, tak sme deťom spravili kino večer vo vinici a my s manželkou sme pokračovali v ochutnávaní mladého vínka.

Deti pozerali na film, my na hviezdy – všetci spokojní.

Vylet do Badenu pri Viedni (14)
Kino v prírode (viac fotiek v galérii)

Deň tretí: Na bicykli do Bad Vöslau, prehliadka múzea

V nedeľu ráno vyrážame na bicykloch do Bad Vöslau, kde našim cieľom bolo historické prírodné termálne kúpalisko Thermalbad Vöslau. Toto kúpalisko je vhodné skôr pre dospelých, ktorí vyhľadávajú pokoj a relax. Cesta na bicykli sem trvá asi pol hodinu, je dlhá 9 km, vedie cez centrum Badenu a potom cez nádherné vinice (trasa).

V meste Bad Vöslau je úžasné detské ihrisko (poloha), ktoré určite odporúčame s deťmi navštíviť. Ale varujeme, je možné, že odtiaľto deti nebudete vedieť dostať (vlastná skúsenosť).

Vylet do Badenu pri Viedni (10)
Prírodovedné múzeum (viac fotiek v galérii)

Výlet sa nám pomaličky kráti, preto balíme a na obed vyrážame opäť do Viedne. V nedeľu je v Hofburgu parkovanie zadarmo, preto tu zastavujeme a smerujeme na prehliadku prírodovedného múzea Naturhistorisches Museum Wien, ktoré je od Hofburgu vzdialené 7 minút pešo.

Nedeľa sa chýli ku koncu a navečer už všetci plní zážitkov sedíme doma a spomíname na naše rakúske dobrodružstvo. Uvedomujem si, že niekedy má človek cestovateľské poklady priamo pod nosom a nepotrebuje na ich objavenie ani veľký rozpočet.