Novoročné Rozsutce s deťmi

Keď ti na silvestrovskej "lyžovačke" nenasneží, hľadáš náhradný plán. Výsledkom je krásny a nie najľahší turistický okruh Rozsutcami.
Keď ti na silvestrovskej „lyžovačke“ nenasneží, hľadáš náhradný plán. Výsledkom je krásny a nie najľahší turistický okruh Rozsutcami.

Po Silvestri trávime s kamarátmi čas na chate v Zázrivej, časť Biela. Neviem prečo, ale tento zabudnutý kút ma od mojej prvej návštevy, stále priťahuje. Chatu som objednával v domnení rýchleho nástupu rovno z chaty na lyže, že si v rámci rodinnej dovolenky, môžem v každom okamihu vybehnúť aspoň na hodinku zašlapať, v ideálnom prípade aj s niektorým s rodinných príslušníkov. No ako to už roky v našich končinách býva, na Vianoce a na Silvestra je toho snehu poskromne.

Tento rok bol extrém. Sneh nebol ani na hrebeni Malej Fatry. Na zjazdovke síce je, ale lyžovanie na preplnených zjazdovkách ma už dávno neláka. Takže ľahko odolávam “lákavej” ponuke ísť sa pošmýkať do Vrátnej. S malou dušičkou navrhujem osadenstvu chaty turistický plán – prejsť sa priamo od chaty v Zázrivej – Bielej na Veľký Rozsutec (1610 m) popod Malý Rozsutec (1344 m) a zísť cez Príslop nad Bielou naspäť ku chate.

Zostava detí je deväťročná slečna, šesť pubertiakov a pes.

Túto trasu som ešte nešiel. Pri plánovaní napočítavam 11,6 km, trvanie 6 hodín a prevýšenie niečo cez 1000 metrov. Zostava detí je deväťročná slečna, šesť pubertiakov a pes. Za celý deň to v pohodovom tempe musíme zvládnuť, toť moje zhodnotenie trasy. Na Veľkom Rozsutci som už bol viackrát , tak v kútiku duše dúfam, že sa podarí vybehnúť aj na Malý Rozsutec, kde som ešte nebol.

Rozsutce 1 ranný nástup
Ranný nástup (viac fotiek v galérii)

Vyrážame neskoro, až o desiatej. V doline Zázrivá – Biela (613 m) je hmla a troška nás to zabrzdilo, resp. nezrýchlilo naše ranné procesy. Do sedla Medziholie je to 2,5 hodinky po zelenej značke a od rázcestia Pod Rozsutcom kúsok po modrej. Samozrejme, hneď na konci Bielej zle odbočujeme doprava po zelenej značke. Táto značka končí asi po 500 metroch na konci dediny. Nedáva to zmysel.

Križujeme lúkou späť na správnu zelenú značku. Na začiatku je chodník zamrznutý, s pribudajúcou teplotou a slniečkom sa z neho stávajú blatové kúpele. Kúpele máme až po Medziholie. Našťastie aj slniečko, takže je dobrá nálada zaručená.

Rozsutce 6
Viac blata ako snehu (viac fotiek v galérii)

Z Medziholia je to po červenej značke na Veľký Rozsutec optimálne niečo cez hodinku. Blatové kúpele strieda ľad. Našťastie nie všade. Turistov veľmi málo, výhľady nekonečné. Pred vrcholom je pár ľahších reťazových úsekov, ktoré našej 9-ročnej slečne úplne nesedia. Správna motivácia a podpora od rodičov prekoná všetky prekážky. Na vrchole sme sami, skoro bezvetrie, parádne výhľady. Čas na občerstvenie.

Z vrcholu Veľkého Rozsutca je miernym klesaním trištvrte hodinka do sedielka Zákres (1229 m) pri odbočke na Malý Rozsutec. Cestou prechádzaš cez sedlo Medzirozsutce (1225 m). V sedle Zákres je odbočka na Malý Rozsutec, tabuľka píše 15 minút. Tu sa rozdeľujeme, junior skupina ide ďalej po červenej značke smer Príslop nad Bielou, senior skupina so psom ide na Malý Rozsutec.

Rozsutce 14 zaverečný fotogenický výšvih
Záverečný fotogenický výšvih (viac fotiek v galérii)

Krátka, ale už ťažšia pasáž s reťazami, taká krátka ferrata. Psa na tento vrchol neodporúčam brať. Z Malého Rozsutca omrkneme Veľký. Z tejto severnej strany je majestátnejšii ako z južnej. Slnko zapadá, tak radšej rýchlo dolu. Chodník od Zákresu je menej udržiavaný, alebo menej prechodený. Poskytuje však krásne výhľady na Veľký Rozsutec.

Tma nás zastihuje pri klesaní na Príslop. Je to strmý úsek pokrytý lístím. Ani hore, ani dole to nie je zábava. Tak preto je tento úsek tak málo prechodený. Pádom sa nevyhne nikto. Po nekonečnom klesaní vychádzame na lúku s razcestníkom Príslop pod Bielou, tu sa lúčime so značkou a po lesnej ceste schádzame do časti dediny Za Vrchom. Tu stretávame junior partiu. V pláne bolo ešte vybehnúť na zvonicu nad Bielou, ale už nie je energia. Asfaltkou schádzame ku chate.

Rozsutce 21 deň sa lúči
Deň sa lúči (viac fotiek v galérii)

Strava mi píše 15 km, po nahratí na Mapy.cz má trasa skoro sedemnásť kilometrov. Niekde sa asi stal omyl ;-)