Slovenské skalky: Jelenia skala na Záhorí

Jelenia skala je ďalšia z nových oblastí na záhoráckej strane Malých Karpát. Nachádza sa za dedinou Plavecký Mikuláš a je vhodná aj na lezecký výlet s deťmi.

Prístup k Jelenej skale vedie cez Plavecký Mikuláš. Prejdeš celú dedinu, samozrejme aj okolo kostola, krčmy a obchodu. Takmer na konci dediny je križovatka, z ktorej sa doľava dá ísť ešte kúsok autom smerom na vychýrenú perlu Záhoria – lezeckú oblasť Kršlenica aj so sektorom Pes Filipes a Deravú skalu. Doprava sa ide na Jeleniu skalu. Pešo.

Zaparkuješ práve na tejto križovatke, pri malom parčíku so sochou (mapa a GPS súradnice parkoviska). Je  tam priestor pre tri-štyri autá. Ak je plno, otoč sa, veľké parkovisko je aj v strede dediny pri kostole, dve minúty pešo.

Od auta pokračuješ mierne do kopca po asfaltke. Asfaltka sa končí spolu s výskytom domov. Pokračuješ dolinkou po lesnej ceste asi 20 minút, už trochu strmšie. Tesne pred zalesneným hrebeňom pretneš zelenú turistickú značku (ide od rázcestia Pod Jeleňou horou na Kubašovú) a odbočíš mierne doprava. Skalky sa ti ukážu za hrebeňom (mapa a GPS súradnice skál).

Jelenia skala 14
Jelenia skala (viac fotiek v galérii)

Alternatívny prístup može byť krásna prechádzka po turistickej trase. Od kostola v Plaveckom Mikuláši po žltej smer na rázcestie Pod Jeleňou horou, potom doľava po zelenej, smer na Kubašovú.

Jelenia skala má jeden sektor. Je tu 15 ciest od 4+ do 7 UIAA, z toho je 12 ciest je do 6+. Takže práskači – ani sem nemusíte chodiť, rodinky s deťmi a nedeľní lezci – poznačte si súradnice. Priestor na nové cesty už asi nie je.

Cesty su prevažne mierne položené, pekne odistené, netreba si nič nosiť na doistenie. Zlaňáky sú na dvoch fixných bodoch spojených reťazou. Na niektorých cestách je možnosť dať do zlaňáka lano aj zhora.

Jelenia skala 15 vyhlad na Plavecky hrad
Jelenia skala, výhľad na Plavecký hrad (viac fotiek v galérii)

Pod skalkou je relatívna rovinka, nie však pristávacia dráha. Asi 30 metrov napravo od skalky je trávnatý hrebeň, ideálny priestor na rozloženie základného tábora s krásnymi výhľadmi na Plavecký hrad a Záhorie.

Jelenia skala zahreje a pobaví na jeden deň, na víkend je to už trochu málo. V okolí je však viacero ďalších skaliek: Plavecký hrad – Blázon, Agpaoa – Kamenné, Alternatívna stena (Červenica), Kršlenica či Deravá skala. Bouldering sa dá robiť v starom lome v Plaveckom Podhradí.

Odporúčané cesty (v strednej obťažnosti)

• Samá dzíra 6: asi najkrajšia cesta, platňové a vyrovnané lezenie od spodu až po koniec
  • Záhorácka hrana 6+: exponovanou hranou až hore, jedna z najdlhších ciest
  • Sandorf 7+ : najťažšia cesta v sektore, boulder po druhom istení má viac možností vyriešenia
  • Sýkorka 6+: pekná, lámavá skala, problém až pred zlaňákom
  • Starček 4: cesta na rozlez, pre deti ideál

Moje hodnotenie

• Množstvo a rozmanitosť ciest: 3 body z 5
  • Kvalita skaly: 3 body z 5
  • Istenie: 4 body z 5
  • Deti: 4 body z 5 (kočík nie)
  • Prístup od parkoviska: 5 bodov z 5 (20 minút mierne do kopca, po lesnej cestičke)
  • Dostupnosť autom a parkovanie: 5 body z 5
  • Prístup bez auta: 4 body z 5 (autobus do Plaveckého Mikuláša stojí v strede dediny)
Jelenia skala - topo z vrcholovej knihy
Jelenia skala – topo z vrcholovej knihy (viac fotiek v galérii)

Praktické info

• Orientácia: západ
  • Slnko: väčšia časť ciest je ukrytá pod stromami
  • Materiál skaly: vápenec
  • Výška ciest: do 20 metrov
  • Voda: pitnú treba zobrať so sebou
  • Stanovanie: zakázané
  • Tip na doplnenie výletu: návšteva Plaveckého hradu
  • Sprievodca: pozri fotku topo nákresu z vrcholovej knihy vyššie v texte, prípadne pozri climb.sk