Ako som prišiel, videl a užil si Bokami Západných Tatier

Zážitok to bol skvelý a nakoniec aj to umiestnenie, vzhľadom na premiérový pokus, pekné.
Zážitok to bol skvelý a nakoniec aj to umiestnenie, vzhľadom na premiérový pokus, bolo pekné. Bokami Západných Tatier sú legenda nielen v rámci Slovenska. Trojdňové preteky dvojíc v krásnom prostredí Západných Tatier, s prehľadom najnáročnejšie v strednej Európe. Trinásty ročník sa uskutočnil na konci marca po dvojročnej pandemickej pauze.
17 Bokami 2022 druhá etapa
Druhá etapa v Žiarskej doline (Foto: Adrián Kašniar pre ralpu)

Už dlhšiu dobu som sa pohrával s myšlienkou zúčastniť sa na Bokami. Tento rok sa mi to podarilo aj uskutočniť. Na preteky ma zavolal kamarát a zároveň skúsený pretekár Jožo z klubu Malinô SkialpTeam. Behom troch dní sme prešliapali a polyžovali krásne trasy v rôznych lokalitách Západných Tatier. Posunuli sme si nejaké limity, ja v lyžovaní a Jožo vo výšľapoch, a napokon sme úspešne preteky dokončili. Akcia to bola taká dobrá, že by som šiel zas. No poďme sa na to pozrieť z pohľadu pretekára z výkonnostnej kategórie. Ani turista, ani elita, aby to teda nebola nuda, ale zároveň bol aj zážitok.

Bokami sú solídny pretek

Na úvod podotknem, že Bokami sú seriózne preteky. Na štarte stretneš skialpinistickú elitu a legendy zo Slovenska aj od susedov. Taktiež uvidíš najnovšie modely Dynafitu, ale aj seniorov v starších outfitoch, ktorí by to s prehľadom natreli juniorom.

Na registráciu potrebuješ referencie. Teda mať za sebou účasť na predošlých ročníkoch alebo na iných skialpinistických pretekoch. Na štart sa teda nedostane hocikto, kto len zaplatí. Rozhodcovia uplatňujú časové limity a dôkladne kontrolujú pravidlá vrátane udeľovania penalizácií. Ma to teda tie správne pretekárske grády.

01 Bokami 2022 prvá etapa
Neskorší víťazi Luka a Jakub v prvej etape (Foto: Adrián Kašniar pre ralpu, viac fotiek v galérii)

Ako sa pripraviť

Bokami sú preteky dvojíc. Ak sa chceš zúčastniť, nájdi si primeraného parťáka a určite spolu vybehnite na lyže pred samotnou súťažou. S Jožom som pred Bokami absolvoval jedny preteky dvojíc (malofatranské Strungami Osnice) a zopár tréningov, aby sme sa trochu ostrieľali a zosúladili. Pomohlo mi to nabrať najmä pretekárske zručnosti, ktoré má Jožo v malíčku.

Dobrá forma je vstupenka na preteky. Zvládnuť etapu je fajn, ale ideš to tri dni po sebe. Trúfnem si povedať, že skialpinista v dobrej forme sa umiestni okolo polovice. Prvá tretina je pre výkonnostných pretekárov a prvá desiatka pre elitu. My sme v celkovom poradí skončili v prvej polovici poľa (34. zo 72 dvojíc) a v našej kategórii Muži na 23. mieste. Moja forma bola dobrá a preteky som absolvoval s rezervou. Čo sa týka kondičnej prípravy, stačil mi beh, bežky, cvičenie a samozrejme skialpinizmus.

Časy sa síce robia vo výšľapoch, ale kondička nie je všetko. Potrebuješ špecifické pretekárske zručnosti. Prechody chôdza/zjazd som vopred trénoval. Zaparkujem večer pri zjazdovke, nahodím lyže a svižným tempom šliapem nahor. Po krátkom úseku zhodím palice, zapnem lyžiarky, prepnem viazanie, strhnem pásy, strčím každý do samostatného vrecka na bunde a mastím dolu. Opakujem viackrát. Dá sa to spraviť do minúty. Dobre si to nacvič, pri preteku lapáš po dychu a nemáš kapacitu rozmýšľať, čo skôr. V etape je tých prechodov tri až päť.

07 Bokami 2022 prvá etapa
Prvá etapa (Foto: Adrián Kašniar pre ralpu, viac fotiek v galérii)

Dobré, resp. výborné lyžovanie vo voľnom teréne je samozrejmosťou. Pri dobrej jazde predbehneš nejaké dvojice, najmä v dlhších zjazdoch. Rýchlosť zjazdu je nepriamo úmerná pudu sebazáchovy.

V prvej etape v zjazde dolu Salatínom som si to celkom pustil. Hlavou mi prebehlo, že keď toto prežijem, už ma nič nerozhodí. Bubny, jamy, kosodrevinu už ani neriešim. Doslova letím cez akékoľvek prekážky. Stehná horia. Tú rýchlosť by som ani neubrzdil, takže sa spolieham na rovinatejší záver. GPS zaznamenalo maximálnu rýchlosť 90 km/h, a to je celkom dosť na osemstogramové lyže a voľný terén.  Môjho parťáka Joža som síce ledva dobiehal, ale on je extrémne dobrý lyžiar.

Okrem zjazdárskej využiješ aj bežkársku techniku. Kto sa vie dobre kĺzať a korčuľovať, ušetrí dosť energie a času. Ďalej musíš vedieť efektívne používať mačky, cepín a pretekársky ruksak. Manipulácia s vybavením sa v etape opakuje viackrát, treba to mať zautomatizované.

No a čo sa týka výbavy, jednoznačne je nutná pretekárska. Ľahké lyže, lyžiarky a paličky. Na oblečenie kombinéza. Ďalej povinná výbava pretekára: prilba, komplet lavínová výbava, mačky, cepín, sedák, slučka, karabína (podľa typu etapy), náhradné oblečenie, lekárnička, píšťalka a mobilný telefón. je možné, že som na niečo zabudol – treba si dobre prečítať oficiálne propozície. Povinná výbava sa kontroluje a jej nedodržanie sa penalizuje.

18 Bokami 2022 druhá etapa
Druhá etapa (Foto: Adrián Kašniar pre ralpu, viac fotiek v galérii)

Etapy ročníka 2022

1. Spálená dolina: 12 km, 2000 vm. Krátka rýchla etapa s piatimi výšľapmi. Po štarte v lyžiarskom stredisku Spálená pokračujeme smerom na Predný salatín a ďalej Brestovú. Záverečný výšľap na Salatín je strmým žľabom na mačkách. Nasleduje zjazd do cieľa pri hornej stanici sedačky. Etapu sme zvládli za 2,5 hodiny.
  2. Žiarska dolina, 18  km, 2300 vm. Náročná etapa so všetkým, čo patrí k skialpinizmu. Viacmenej táto etapa určila finálne poradie pretekárov. Podrobnejší popis etapy nižšie.
  3. Babky: 20 km, 1900 m. Dlhšia etapa bez strmých výšľapov žľabmi. Vzhľadom na snehové podmienky sa štartuje bez lyží. Približne po kilometri obúvame lyže. V etape je viac dlhých úsekov a kto sa vie dobre kĺzať a korčuľovať, tak to určite využije. Záver je príjemná akcia na Chate pod Náružím.

Kráľovská druhá etapa

Začína sa už o 8:00 ráno. Je to fajn, bude dobrý sneh, veď je koniec marca. A tiež ostane čas na regeneráciu. Štart je hromadný z depa. Pri vstupe do depa organizátor kontroluje každému pretekárovi zapnutý lavínový vyhľadávač.

Po štarte je to pekná tlačenica. Dávam pozor, aby som neprišiel o palice v húfe namotivovaných pretekárov. Keď chceš ísť na umiestnenie, zabojuj o pozíciu teraz, neskôr môže byť problém predbiehať. Ale na ceste dolinou je to vcelku OK. Po pár minútach je kľud a dav sa usporiada. Naokolo vidím povedomé tváre z predošlého dňa, a teda viem, asi ako stojíme.

12 Bokami 2022 druhá etapa
V depe (Foto: Adrián Kašniar pre ralpu, viac fotiek v galérii)

Na Žiarskej chate sme po 40 minútach. Cítim sa dobre, a tak v dlhom výšľape, ktorý končí až na Plačlivom, ťahám Joža na gumenom lane. Približne Po 1,5 hodine sme na Plačlivom, kde dobieham na stanovište. Záver sa išiel na mačkách podľa inštrukcií organizátorov. Kým príde Jožo, hodím do seba gel a začnem sa prezúvať, lebo mi to dlhšie trvá.

Stanovištia sú perfektne pripravené. Všade je horská služba a čakajú nás vyhrabané plošiny, kde sa prezúvame. Chlapi z horskej to dobre organizujú, aby nebola tlačenica, a zároveň zapisujú čisla pretekárov. Podľa pravidiel stanovište opúšťa dvojica súčasne. Teda nemá zmysel utekať parťákovi. Aj tak finišujete spoločne.

Nasleduje dlhý zjazd a ďalší výšľap na Tri kopy. Záver je strmým Jakubovým žľabom. Ďalej zjazdujeme smerom pod Baníkov. V zjazde si všimnem na snehu mačky. Napadne mi, že môžu byť Jožove, keďže mu už raz vypadli. Tak sa po ne vraciam späť do kopca. Škoda tých stratených minút, ale bez nich by to ďaľej nešlo. Samozrejme, že boli jeho a vypadli mu, keď sa vysypal.

Záverečný výšľap žľabom na Príslop je makačka. Ide sa s cepínom na mačkách v strmom teréne. Sneh je sypký a každý krok sa prepadáva. Na tvárach okolo vidím, že už melú z posledného a aj môj parťák má dosť. Posledný zjazd je spočiatku rýchly po západných svahoch, ale končí sa strmým žľabom s kosodrevinou a stromčekmi. Nohy už v závere poriadne cítim a každý oblúk je nutným vyhnutím sa kosodrevine alebo stromu. Preskakujem kosodrevinu a obiehame dvojicu, ktorá v nej skončila.

Po chvíľke sme v cieli. Čas 3 hodiny a 20 minút. Organizátori kontrolujú povinnú výbavu pretekárov a zapisujú prípadné penalizácie. Je niečo po jedenástej hodine. Slnko svieti a všetci sú v dobrej nálade. Ideme teda na Žiarsku chatu niečo zjesť a vypiť.

30 Bokami 2022 tretia etapa
Tretia etapa (Foto: Adrián Kašniar pre ralpu, viac fotiek v galérii)

Pár tipov z praxe

• Platí pravidlo ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku. Teda nie úplne ľahko, ale aspoň bez improvizácie. Určite je dobré nacvičiť si techniku prechodov, čo môže ušetriť až desiatky minút.
  • Pomôž parťákovi, keď sa dá. Ak rýchlejšie zvládneš prechod, pomož mu s pásmi alebo uchytením lyží. Alebo sa potiahnite vo výšľapoch. On zase pomôže tebe. Je to tímová práca. Mne párkrát Jožo pomohol nalepiť pásy. Ja som mu zas zobral lyžu do cieľa poslednej etapy, keď finišoval na jednej po páde. Až ma prekvapil, keď sa postavil a pokračoval.
  • Nezabudni doplniť energiu. Ideálny čas je na stanovišti, kedy ten gél alebo tyčinku môžeš požuť v nasledujúcom zjazde. Etapy sú niekoľkohodinové aktivity a teda treba myslieť na doplnenie energie.
  • Maj nachystané druhé pásy. Po troch či štyroch výšľapoch sú už premočené alebo premrznuté.
  • Dobre si zavri priečinok s mačkami na ruksaku. Jožo ich dvakrát stratil, čo nás stálo zbytočnú energiu a čas.
  • Niekedy je menej viac, netreba ísť úplne na doraz. Maj na pamäti, že pretek má tri dni. Treba byť opatrný a myslieť aj na zranenia či iné riziká.

Záverečné zhrnutie

Ak si skúsený skialpinista vo forme a máš chuť zamakať si, určite choď na Boky. Je to nielen pretek, ale najmä veľký zážitok, bez ohľadu na súťažné umiestnenie. Na Bokoch je skvelá atmosféra a je to aj spoločenská akcia. Ja som preteky absolvoval v pohodovom tempe, vďaka čomu som si to aj primerane užil. Za tie tri dni zažiješ všetko, čo patrí ku skialpinizmu.